Naar Negros

Philippines

Zaterdag 26 november 2011.

Ik heb het gevoel al veel langer op de Fiipijnen te zijn, gevoel voor dagen nog steeds kwijt. Gisterenavond aardig zitten puzzelen wat en welke wegen leiden naar Negros. De loney planet blijk dus niet te kloppen, er varen al geruime tijd geen boten meer van Bato naar Tampi. En rechtstreeks naar Dumaguete vanaf het zuiden van Cebu bestaat ook niet. Ik ga nu met de bus naar Bato dan met de tricycle naar Lilo-An van daar met de boot naar Sibulan en dan met de Jeepney naar Dumaguete. Eindelijk een ATM die werkt. Bij het ticket office for the ferry wil ik een boot boeken, ligt het systeem er uit of ik vanmiddag om een uur 3 terug wil komen. Echte lolbroeken die Filippino’s. Intussen een onderkomen gevonden en alles nog eens door genomen, maar het blijkt dus eigenlijk niet mogelijk om vanaf hier in een dag op Cimaguin te komen. Dus ik laat die boot maar varen. Morgen de bergen in, naar Twin lakes national park. Ik had mij eerst opgegeven voor een duiktrip naar Apo eiland maar daar kregen ze niet genoeg mensen voor bij elkaar. Het is warm in Harolds Inn ik bestel nog even een koude San Miguel voor 69 eurocent. Je blijft lachen hier.

Geplaatst door frankm 4:50 Reacties (1)

Diving in Moalboal

Philippines

Vrijdag 25 november 2011.

Gelukkig kan ik bij Abyss divers met euro’s betalen en ook wat euro’s wisselen. 2 mooie duiken maar helaas de whaleshark gemist. Wel tonijnen, schildpadden mooi koraal en een giant frogfish gezien. Als het goed is, zijn mijn kleren vandaag gewassen. Morgen maak ik als alles mee zit de oversteek naar Negros. Het eten hier is werkelijk fantastisch, restaurant “the last filling station”. Maar als je je ogen dicht doet en even niet op het klimaat let, zou je je in Duitsland kunnen wanen. Veel Duits sprekende toeristen hier. Aber sehr gemütlich. Met het diner bestel ik een sizzling met vis en een lokaal zwaar bier genaamd Red Horse. Een halve liter voor 85 eurocent, dat is andere koek dan in Noorwegen. De wifi werkt hier ook prima, echt een goede tent dus.

Geplaatst door frankm 23:25 Gearchiveerd in Filipijnen Reacties (0)

Naar Cebu

Philippines

Donderdag 24 november 2011.

De hanen kraaien dat het een lust is. Zodra ik gedoucht heb en mijn spullen gepakt zijn, laat ik me bij de weg afzetten, om door een jeepney te worden opgepikt. Dit duur niet lang. Op het moment dat ik instap is deze nog praktisch leeg. En op een gegeven moment denk je, nu is hij vol, niet dus. Ik herinner mij weer de boot in Laos over de Mekong, iedere keer als je denk dat hij echt vol is, kan er toch weer iemand bij. Er worden kleine houten bankjes van het dak gehaald zodat er mensen in het midden pad kunnen zitten en als je jong en stoer bent, maak je plaats voor iemand anders en ga je aan de buitenkant hangen. Via de Jet-express ga ik via de haven van Cebu-city met de taxi naar het busstation zuid. Ik moet 10 pesos extra betalen op het bustation te mogen komen met de taxi. Dit was nog maar net zo zei de taxichauffeur. Dit is ingevoerd sinds ze airco hebben in de wachtruimte. Binnen wil ik een kaartje kopen naar Boalmoal. De bus staat buiten al klaar maar ik moet eerst wachtruimte fee betalen. Soms kan ik die Filippino’s echt niet volgen. De kosten zijn het allemaal niet maar het gedoe. Want in dat kaartje moet ook weer iemand een scheurtje geven. Na een ruige en botsige rit kom ik na 3 uur aan de andere kant van het eiland in Boalmoal, de vorige pinautomaat deed het niet, nou die hier ook niet. Weinig cash geld meer, dat moeten we morgen maar weer zien op te lossen.

Geplaatst door frankm 3:08 Gearchiveerd in Filipijnen Reacties (0)

Bohol

Philippines

Woensdag 23 november 2011.

Het is kwart voor vijf, voor de zekerheid had ik gevraagd voor een wake-up call om vijf uur, maar die stak op hetzelfde moment als mijngezette alarm, zijn hoofd om de deur. Dit zijn eigenlijk geen tijden voor een vakantie, zo vroeg sta ik thuis door de weeks niet eens op. Het voordeel is wel een lange dag. Met behulp van een tricycle, een brommer met zijspan, en een taxi kom ik weer veel te vroeg op de juiste terminal aan. Nou was die terminal 4 niet helemaal duidelijk dus vandaar wat extra ruimte in de tijd. Ik maak gebruik van de free wifi, wat ze zelfs op deze oude domestic terminal hebben. En omdat ik denk tijd genoeg te hebben, mis ik bijna mijn vlucht. 25 minuten voor departure time gaan de deuren van het vliegtuig al dicht en zijn we klaar voor vertrek, daar kunnen op schiphol nog wat van leren. Maar uiteindelijk krijgen we toch pas toestemming op onze echte vertrektijd. Niettemin sta ik om iets over negen uur ’s ochtends op Bohol midden in de Visayas. Van een Mexicaan die ik heb ontmoet in de Green Mango Inn kreeg over een hutje net voor Loboc, midden in de jungle. Met de tricycle van het vliegveld naar de citymall en van daar met de jeepney naar Loboc. Uitstappen bij Valliadolid en daar staan ze met de brommer klaar om je naar de Nipa hut te brengen. Behalvehet geluid van een schreeuwende radio van de timmerman is er niets te horen. Ik check in en neem een duik in de rivier. Om 12 uur zit ik op de motor cq brommer richting de chocolate hillls. Een van de bekende plaatjes van de Filippijnen. Het is inderdaad een wonderlijk gezicht al die bulten in het landschap. Na 2 dagen kom ik eindelijk weer eens wat Taiwanezen tegen. Op de weg terug zie ik een bord met adventure club, ik ga alleen een kijkje nemen. Ze hebben hier een zippline over het dal gespannen en voor 350 Php kan je heen en weer. 10 minuten later zweef ik 120 meter boven het dal en weer even later weer terug, Errug gaaf. In Loboc op zoek naar avondeten, als aperitief neem ik een paar kippenruggetjes van de BBQ, de kippenkoppen en de kippendarmen sla ik dit keer over.Alles maar dan ook alles van de kip staat op prikkers uitgestald. In een paar zaken daarnaast gebruik ik het buffet, het smaakt goed maar die Filippino’s mogen de boel best wat heter opstoken. In mijn jungle hut is het rustig gebleven ik drink nog een biertje met de uitbater en ga vroeg op stok.

Geplaatst door frankm 3:06 Gearchiveerd in Filipijnen Reacties (0)

Manila

Filippijnen

all seasons in one day 27 °C

Dinsdag 22 november 2011.
Heel vroeg in de ochtend kom ik aan in Manila. Zonder visum mag je maximaal 21 dagen verblijven in de Filippijnen. Dus willen ze weten wanneer ik weer vertrek. En wat er in mijn rugzak zit. Ik zou bijna zeggen; “wat denk je zelf” maar dat vulde ze zelf al in. In het vliegtuig heb ik deze keer niet echt kunnen slapen. Door de gezagvoerder was ik al gewaarschuwd, het regent in Manilla. Er stuift inderdaad iemand op mij af, taxi sir, it is raining outside. Nou doe nog maar even niet voor de fixed price van 1000 Php. Eerst geld pinnen, dat lukt bij de eerste niet maar uiteindelijk bij de tweede wel. Dus buiten opzoek naar de metertaxi’s en gevonden. Voor 350 Php heb ik een hele aardige taxi chauffeur. Hij kent het adres echter niet dus leg ik uit waar het is, ik had er immers een kleine studie van gemaakt. Via de skyway betekent tol, hij besluit mijn 2e optie te kiezen. En ik besluit mijn GPS eens te testen, van te voren had ik de kaarten van googlemaps voor dit gebied gecashed. Het duurt even voordat hij depositie heeft gevonden, maar het werkt prachtig. Zo goed, dat ik mijn taxi chauffeur moet gaan zeggen hoe we moeten gaan rijden. We komen aan bij Green Mango Inn en de 24 uurs service werkt. Ik ben de enige in de dorm en heb nu de kamer voor mij alleen, daar was ie qua grootte ook eigenlijk het meest geschikt voor, maar ze hebben er toch 3 stapelbedden in gekregen, het lijkt Hongkong wel. Het ontvangst maakt een hoop goed, ik krijg een ijskoude San Miguel als welkomstdrankjes. Dit zit bij de prijs in maar dat mag ook wel voor ruim 4 euro per nacht ;-) Om half zes lig ik mijn bed om 9 uur een ontbijtje en nog even terug maar dan wordt het ineens een uur. Echt veel tijd had ik nog niet aan detailplanning voor de Filippijnen besteed. Via Zestair hebben ze goed betaalbare tickets naar een of ander zuidelijk gelegen Filippijns eiland. Voor ik echt besloten heb en eerst alles op rijtje wilde hebben, had een van de personeel sleden Zestair al aan de lijn. Ik krijg de telefoon in mijn handen gedrukt, Ja, nee, ok doe maar. Ik vlieg morgenochtend naar Bohol, ik moet alleen nog even komen betalen op het hoofdkantoor want zo kort van te voren lukt het niet meer met een creditkaart. 48 uur beleid. Ok dan ga ik nu per cyclist en jeepney heen en terug naar het vliegveld. Een hele beleving in de drukte. Bij terugkomst van mijn geslaagde avontuur raak ik aan het bier en de praat met een stel uit Slovenië. Van verdere voorbereiding en het dagboek komt weinig meer. Het worden 4 korte uurtjes, mijn vlucht is om 8 uur ik moet om 6 uur ’s ochtends op de domestic terminal zijn.

Geplaatst door frankm 18:12 Gearchiveerd in Filipijnen Reacties (0)

(Berichten 11 - 15 uit 21) « Pagina 1 2 [3] 4 5 »