Danshuei, Yeliou and Keelung

Taiwan

Zaterdag 19 november 2011.
Vandaag echt regen, gelukkig bouwen ze hier hele steden onder de grond. Je kunt hier een hele dag shoppen van winkel naar winkel van metrostation naar metrostation zonder nat te worden. ’s Avond in het Scheveningen van Taiwan, Danshuei, is het ook veel minder druk dan op droge dagen.

Zondag 20november 2011.
Yeliou is na de Taroko kloof de grootste trekpleister van Taiwan. Het Geopark is een schiereiland met een op allerlei manieren door corrosie gevormde gesteente. De Chinezen kleden zich op hun best voor deze uitstapjes. Ook hier zijn we de meeste toeristen al weer kwijt als er een klein beetje geklommen moet worden. In de middag naar Keelung, de grootste havenstad van Taiwan. Nightmarkets blijven geweldig, zeker hier Taiwan.

Maandag 21 november 2011.
Mijn spullen vast ingepakt voor het vertrek van vanavond. En de voorbereiding gedaan voor de aankomst in Manilla. Doordat ik om half 4 ’s morgens landt, is het openbaar vervoer wellicht beperkt beschikbaar en ik wi,l zo midden in de nacht, ook niet in de verkeerde wijk terecht komen. Boven lees ik de bekende truc om een taxi te nemen bij de departures in plaats van ticket taxi’s bij de arrivels. Als ik bij de Gondolla in ZO Taipei aankom, blijkt deze op maandag zijn onderhoud te hebben, gelukkig had ik deze dag toch al willen combineren met de Taipei zoo, deze ligt er vlak naast. De panda’s zijn reuze actief, wat mij overigens opvalt bij heel veel dieren. Een hele mooie dierentuin, zeker een aanrader als je in de buurt bent. Op de weg terug ga ik bij Sogo op zoek naar een presentje voor mijn gastvrouw, Ciska. Wat je daar koopt moet wel heel goed zijn want de helft van de vrouwelijke Taiwanese bevolking tussen 14 en 35 loopt hier te shoppen. De andere helft staat te verkopen. Bij elke counter staan 6 tot 7 jonge dames die weten wat een vrouw nodig heeft. En als je weet hoeveel merken cosmetica er bestaan……. Op de lokale nightmarket eten we aan de kookplaat van de kok zoals bij de Japaner. En dan zit het Taiwanese avontuur er al weer bijna op. In neem afscheid van Ciska en Oscar en na de overstap op mainstation op de direct bus naar het vliegveld hebben Nicolas, een gepensioneerde Taiwanese arte die de hele wereld over reis, en ik de hele bus voor ons alleen. Ik ben dus veel te vroeg. Behalve onze vlucht gebeurt er niets mee op deze terminal. Bijna iedereen staat toch al in de rij en die is lang als je een heel vliegtuig in een rij opstelt. Wel overzichtelijk zo. Ik besluit wijselijk te blijven zitten toch vlak voor de uiterlijke incheck tijd eindelijk de hele rij is verwerkt. We vertrekken precies op tijd, bestemming Manilla.

Geplaatst door frankm 14:53 Gearchiveerd in Taiwan Reacties (0)

Jinguashi and Jiufen

overcast 26 °C

Vrijdag 18 november 2011.

Vandaag met de bus naar Jinguashi. Jinguashi is een oud mijnwerkersdorp waar in vroeger jaren goud, zilver en koper werd gedolven. Na de laatste inkopen gedaan te hebben bij de 7-eleven. Die winkels hebben ze hier in bijna elk huizenblok. Gelukkig hebben de bussen nummer en die zijn in het Chinees hetzelfde. Waar de bus naar toe gaat staat er ook wel op maar dat verspringt van Chinees naar Engels, dus die zie maar de helft van de tijd. En dat is voor mij leesbaar maar het blijft een Chinese naam. Om half twaalf zijn we op plaats van bestemming en klaar om onze trekking te beginnen. Het gaat direct flink omhoog en het wordt gelijk rustig om ons heen. We hebben erg veel geluk met het weer, geen laag hangende wolk of mist en bijna geen regen. Vanaf het hoogste punt gaan we richting teapot mountain en moet Ciska nog even alle moed bij elkaar rapen om ook deze steile afdaling met touwen te beslechten. Na een korte busrit komen we in Jiufen, een grappig klein dorpje met kleine steegjes. De bus terug is een probleem, die komt al vol aan en er mag niemand meer bij, we laten ons met een taxi terug naar Taipei brengen. En het eten is weer top.

Geplaatst door frankm 8:39 Gearchiveerd in Taiwan Reacties (0)

Taipei

overcast 22 °C

Dinsdag 15 november 2011.

Na een vlotte douane afhandeling, daar kunnen ze in Singapore nog wat van leren, was het even wachten bij de bagageband. Nu opzoek naar mijn pick-up. Ciska had geregeld dat ik bij het vliegveld zou worden opgehaald. Het was even zoeken tussen de vele bordjes maar daar was hij. Tijdens de rit probeerde ik nog wat over het weer en big city maar al snel was duidelijk dat hij ongeveer net zoveel Engels sprak als ik Chinees. Halverwege hield hij mij nog een vel voor met heel veel Chinese tekens waar mijn naam onder stond. Of dat ok was? Dat zal wel, dacht ik. Dus niet, bleek later. Het was het oude adres van Ciska. Ik liet het juiste adres zien op mijn laptop, daarna moest er wat heen en weer gebeld worden en kwam het uiteindelijk allemaal goed. Globaal namen het programma voor de komende week door en de mogelijkheden voor de volgende dag.

Woensdag 16 november 2011.

Na een slow start, op naar het Ching Kai-shek memorial. Wat een inmens bouwwerk. Tussen de gebouwen door zie je 101-tower overal opduiken. Het icoon van modern Taipeh, een gebouw van 508 meter hoog, wat jaren lang het hoogste gebouw ter wereld was. Gezien de weersvoorspelling voor de komende dagen besluit ik maar om daar nu heen te gaan. Met de snelste lift ter wereld schiet je in 45 sec naar 476 meter. ’s Avonds naar West Malibu een pub in de oude uitgaanswijk van de Amerikaanse soldaten. Dutchnight eens in de maand komen hier de op Taiwan wonende Nederlands bijeen.

Geplaatst door frankm 19:35 Gearchiveerd in Taiwan Reacties (0)

Singapore

Een dagje Singapore

Dinsdag 14 november 2011.

Het onweer is overgetrokken en het voelt heerlijk verfrissend aan. Doen ze goed iedere dag zo’n buitje. Volgens een Australiër, die bij mij op de kamer slaapt, kan je hier beneden goed eten, voor de rest vindt hij het maar Vietnamese crap. Het barst hier van de Karaoke bars. Doe mij maar een biertje iets verderop. ’s Avonds stort ik helemaal in, hoewel het Nederlandse tijd pas 17:00 uur is, speelt de jetleg toch parten. In de slaapruimte is het stil en de nacht verloopt rustig. Ik heb deze ochtend niet al te veel tijd te besteden dus besluit naar de kapper te gaan en nog even aan het strand te kijken. Je merkt hier dat er hier zo veel dagen zijn dat is strandweer is, dat niemand, op een verdwaalde sporter of toerist na, op een maandagochtend op het strand te vinden is. Ik informeer in Betel Box Backpackers, de hostel waar ik heb overnacht, of ik gebruik kan maken van de pendeldienst, maar die gaat voor mij net een half uur te laat. Dat wordt dus nog even afzien om met deze warmte naar het metrostation te schokken. Maar voor de rest een uitstekende verbinding. Tiger airlines, de Ryanair van Azië, vliegt op tijd, op naar Taipeh.

Geplaatst door frankm 11:18 Gearchiveerd in Singapore Reacties (0)

Arrived in Singapore

rain 30 °C

Tot nu toe niets vergeten. Inchecken ging als een zonnetje, we vertrokken een beetje te laat en in Dubai was het erg druk met landen dus daar hebben we ook nog een paar rondjes in de lucht gehangen. Voor mij geen probleem ik had voldoende ruimte met de connection flight. Van Dubai naar Singapore heerlijk rustig in het vliegtuig, dus op 3 plaatsen lang uit, sticker op de rugleuning dat ze mij alleen mogen wakker maken voor drank en eten. Goed geregeld bij die Emirates. In Singapore begon de lucht te betrekken en was ik net op tijd binnen bij het besproken hostel voor het onweer in alle hevigheid los barsten.

Geplaatst door frankm 2:48 Gearchiveerd in Singapore Reacties (0)

(Berichten 16 - 20 uit 21) « Pagina 1 2 3 [4] 5 »